Otse põhisisu juurde

PR20 Teine päev: käpuli

Hommik Kirikumäel pakkus lisaks maalilisele järvevaatele ka humoorikat meelelahutust, kui vennad Tarmo ja Tauno vaidlesid kes on rohkem süüdi, kas üks kes metsaonni täis peeretas või teine kes hapniku saamiseks ukse lahti jättis ja kõik järve sääsed sisse lasi. Nagu sedalaadi vaidluste puhul kombeks, siis lõpuks oli kumbki osapool veel rohkem oma seisukohas veendunud ja lõpliku otsust pealtvaatajad ei saanudki. Lõpuks vennad lõpetasid tulutu diskussiooni ja hakkasid matkaliste rõõmuks hoopis putru keetma.

Pudru osas suuri üllatusi polnud, see oli vähemalt sama maitsev nagu õhtusöök. Omamoodi üllatuse suutis sepistada hoopis mees, kes ei söö ei hommikusööki ega ammugi mitte putru. Pidavat mingi sõjaväe trauma olema. Kuna tegemist on väga-väga vana mehega, siis jääb iga ühe enda arvata, mis õudust talle tsaariarmees pudru pähe pakuti. Aga jaanikuu kahekümne viienda päeva hommikul härra Karp seisis Kirikumäel, käes kauss pudruga ja näol lai naeratus. Ütle veel, et vanale hobule kaera söömist ei õpeta..

Pudrud söödud, hakkasime vaikselt kodinaid ratastele kruvima. Mõned mehed muidugi mitte nii vaikselt. Nimelt olid osad meist otsustanud varakult Vastseliinasse sõita, et varakult järjekordset vaatamisväärsust kohaliku Coopi näol külastada. Siit ka ilmselt põhjus miks osadel meie külastatud poodidel oli tavapärase "Alkoholi müüakse kuni.." meeldetuletuse asemel "Alkoholi müüakse alates.." kiri.

Lehvitasime jotadele ja rullisime omi sokke edasi, kuniks ka pakid kenasti kinnitatud saime ja sadulasse istusime. Kannid andsid märku, et eile oli suuremat sorti ratta seljas istumine toimunud. Persevalu kiuste oli tee Vastseliinasse mõnus, pakkudes lõpusirgel meeleoluka mäest alla kimamise lõigu, kus tragimatel oli aleviku piiril võimalik isegi kiirust ületada.

Jotad leidsime nagu ikka - poe eest õlut joomas. Näitasime oma pettumust Sotsiaalministeeriumi ebaõnnestunud karskluspüüdluste üle ja soetasime ka endale mõned külmad joogid. Coopi ees möödus aeg lõbusalt. Lahked kohalikud käisid meile kaasa tundmas, et seuksel palaval päeval jahedas istumise asemel ratastega väntame. Üks paksu karvaga kohalik kutsa tuli ja vaatas meile pilguga otsa, mis võis tähendada ainult üht: ta teab mida me tunneme.

Vahetult ennem väljasõitu turgatas meile pähe, et me pidime ju omi toiduvarusid seal täiendama. Sai siis vorstide, hapukoorte, kurkidega neljandat korda sama kassiiri juurde mindud. Tädile valmistas meie siiberdamine palju nalja ja lubas meid vajadusel kella üheksani õhtul teenindada. Nii kaua me kahjuks ei saanud Vastseliinas olla. Jätsime hüvasti ja väntasime sinna suunas kust hommikul päike välja punnitas.

Järgmiseks peatuseks valisime Vana-Vastseliina. Seekord oli meil kindel plaan piiskoplinnuse näol vaatamisväärsust külastada, maksku mis maksab! Kuid nagu tuletus Robert Burnsi luuletusest ütleb: the best laid plans of mice and men often go awry, siis keegi õel inimene oli otse linnuse ette kõrtsu ehitanud. Et meid oma valikuteks eriliselt nõrgaks teha, pakuti seal maitsvat kartulisalatit ja kohalikku külma mõdu. Protsendiks suisa üheksa kraadi!

Seal me siis jahedas kõrtsus endid kosutasime ja muljetasime. Omamoodi meelelahutus oli ka kempsus voolava vee vaatamine, mida siis üksteisele kirjeldamas käidud sai. Niisked salfrätikud ja järved olid juba mõnda aega meie ainsad pesemisvahendid olnud.

Nii palju me küll linnuse poolega kokku puutusime, et kirjeldasime sealse infotöötajale omi matkaplaane ja tema endi omi. Taaskord tõdeti meile ilmselget fakti, et palav on. Neiu juhatas meid õige teeotsani, mis meid üle Piusa jõe viiks. Lehvitasime ja väntasime tuldud teed tagasi, et siis mõnesaja meetri pärast metsa keerata.

Väikese pusimise peale leidsime väikese puusilla metsast üles ja suundusime edasi jaanituleplatsile, kus tegime ühe sunnitud peatuse, et väikse Steni koorem parandada. Kodinad kinni tõmmatud, suundusime selle matka rohusemale lõigule, mis kangesti meenutas mullust Neerutit.

Natukene rohusel jõeäärel mütatut, lõime sellele kõigele käega ja suundusime mõistlikumat teed otsima. Vahepeal vajas matka noorim veidi pidurite turgutust, millega ta ise väga suurepäraselt hakkama sai.

Ei läinud palju, kui rataste all vihises jälle asfalt. Tee mure lahendatud, asusime lõunasöögi paika otsima. Osad meist olid küll kõhud kõrtsus kenasti täis söönud, aga valdaval enamusel loksus kotis Vastseliinast ostetud lõuna ja see vajas konsumeerimist. Too oli ka ainus (planeeritud) kord matkal, kus igaüks ise oma toidukorra eest vastutas. Nimetagem seda siis koka puhkuseks või võimaluseks inimestel neid toite maitsta, mida nad ühisköögi puhul kõige rohkem igatsenud on.

Ei läinud palju, kui paremal terendas maaliline paik muruplatsi, jõekese ja seda ületavate sildadega. Asi oli otsustatud! Olime just oma salatikausid lahti katkunud ja pudrused sporgid koti põhjast välja kaevanud, kui kõrvalmajast vupsas välja proua, kes meile pidulikult teatas, et oleme tema maa peal. Läbirääkimistesse astus Tauno ja tulemuseks saime loa oma piknik lõpuni pidada, tingimusega, et me "lollusi ei tee". Lubasime seal olles suurematest koerustest hoiduda ja kukkusime mugima.

Nagitsad ja võikud sees, ajasime korda ühe olulise asja. Nimelt oli Nõmme Kalju kaptenil Igor Subbotinil tol päeval juubel ja selle tarbeks oli tarvis talle laul saata.

Laul läbi interneti adressaadini toimetatud, tegime veel mõned suplused väga-väga karges Piusa jões ja kütsime edasi. Mõne aja pärast vahetasime asfaldi metsasema tee vastu, mis viis meid jätkuvalt mööda Piusa jõge. Tagantjärgi võib öelda, et tol päeval me jõest me sellest jõest heas mõttes lahti ei saanudki. Ikka ja jälle tuli ta meid kusagilt võsa tagant kõrva sulistades võrgutama, kuniks me lõpuks leebusime ja temaga öö veetsime. Aga ärgem rutakem sündmustes ette. Kõigepealt tuli meil läbida selle matka ohtlikumad lõigud..

Algul pold nagu hullu midagi. Lihtsalt tõusud olid maru karmid. Ühe sellise tõusu peal kohtasime motomatkajaid, kellele paar viisakusnalja viskasime ja siis üles edasi sõtkusime. Käest hakkas minema siis, kui tõusudele hakkasid järgnema langused.

Nagu teada, siis pidur on kiiruse surm ja kõik energia mida sa klotsidesse tapad, pead pärast hiljem vändates kompenseerima. Seda põhimõtet jälgides võtsid nii mõnedki meist neid languseid maru julgelt. Tulemuseks efektsed väljasõidud ja Tauno puhul ka muljetavaldav uperpall.

Kui Anttid-Erkid pääsesid kerge ehmatuse ja lõbusate mälestustega, siis Tauns vajas omajagu tohterdamist. Kukkumine oli naha röövinud nii õlalt kui kätelt. Sellist rahutut hinge on muidugi sama lihtne tohterdada, kui lahtist surve all olevat tuletõrjevoolikut püüda. Lõpuks suutis mees rohkem kui 3 sekundit paigal püsida ja sai vajalikud lapid peale.

Kõik inimkuulid põõsast üles korjatud, suundusime laia kruusa peale, kus ootas meid kohe muljetavaldav tõus. Kõvemad kütsid eest ning tagant "esimesed" peale ja väntasid üles. Laisemad lükkasid kõrvalt.

Mäe otsast leidsime eest kaks rattamatkajat. Olime juba jupp aega kolleege otsinud, aga siiani olime ainult euromatkajaid kohanud. Teate küll sellised kes mööda asfalti hotellist-hotelli kulgevad ning saateautodest tikuvõileibu ja käsitöölimonaadi ampsamas käivad. Rattamatkajaid kes oma varustust ise kaasas veavad ja on valmis ka metsas ööbima, pold siiani veel näinud.

Sportlikus mõttes oli too paarike meist muidugi kolm korda üle. Nende päevatrass oli umbes sama suur kui meie kogu matk, aga ega meil midagi häbeneda ka pole. Eesmärgid on lihtsalt erinevad. Meie siht on muidu matkakauge seltskond viia veidi mugavustsoonist välja, pakkudes neile jõukohast katsumust, kus tavapärasest suurem rõhk seltskondlikul osal. Päevas kolmekohalise numbri sõtkumise asemel eelistame me värvikate karakteritega suhtlemist, enda erinevatesse veekogudesse kastmist ja kõige muu toreda veidi pikemat nautimist. Nagu Andres peale matka tõdes, siis me oleme nagu seltskond misfitte, kelle jaoks ühtegi sobivat ametliku matka polegi olemas ja seega peame seda ise korraldama.

See kui erinev on meie rattaline võimekus nendest, sai kohe selgeks, kui paarikese soovitatud rajale läksime. Rada mis pidi "algul olema natukene ebameeldiv ja siis kohe heaks minema", oli meite jaoks lõpuni ilgelt tüütu. Kuid päeva lõpuks oli meil ikkagist hea meel, et neid kuulda võtsime, sest seda lõiku läbimata poleks me jõudnud paradiisi, aga sellest veidikene hiljem.

Ennem veidi sellest "heast rajast", mis koosnes valdavalt liivast, siis veel liivast ja kui liivalõigud läbi, tuli kohe varsti veel rohkem liiva. Kui just kerge lastiga fatbikega ei sõida, siis pole ratturile liivast mingit rõõmu. Loomulikult jätkus liivas ka meie käntsa käimise seeria. Loodetud kukeseente asemel tuli võsast hoopis sõpru korjata. Hiljem laagriplatsil sai võrreldud, kellel uhkemad sinikad kerel. Kurjoosel kombel jäid tervemaks kõige hulljulgemad sõitjad.

Siit üks ilmekas näide liiva riukalikusest. Selle blogi autor ja mitteametlik päevapiltnik üritas antud lõigul paari head klõpsu saada. Kõige pealt järgnev pilt..

..millele järgnes kohe kukkumine, mis kummalisel kombel ka pildile jäänud..

Mingi hetk viskab see põõsas istumine üle. Eriti kui su soov on edasi liikuda. OruxMap väitis, et teel on RMK Härma lõkkekoht. Otsustasime seal törtsu hinge tõmmata ja oma sinikad üle lugeda. Kohale jõudes kõik need "korraks" jutud lakkasid olemast, sest olime saabunud paradiisi..

Piusa jõgi tegi ümber laia laagriplatsi ringi. Teisel pool jõge oli veekogu uuristanud Eesti mõistes hiiglasliku liivakalju, millel pikad männid mütsiks peas. Allikad olid jõe küll päris külmaks jahutanud, aga kuna väljas oli jätkuvalt leitsak, siis viskasime üleliigse seljast ja sulpsasime sisse.

Matkajate konsentratsioon siin piirkonnas oli senise matka suurim. Erandiks polnud ka Härma. Kohtasime seal vaprat naist, kes oli alates mai keskpaigast teel olnud, jättes seljataha muljetavaldavad 600 kilomeetrit Peraküla-Ahijärve matkateed.

Pakkusime talle kõike mida meil kaasas oli, millest ta viisakalt keeldus. Lõpuks keeldus ka ta meie seltskonnast, põhjuseks valusad kogemused ühe suurema autoseltskonnaga. Proovisime teda küll veenda, et me oleme toredad sellid ja kindlasti pole tal meie puhul tarvis millegi pärast muretseda, aga saime vastuseks, et seda ütles ka too eelmine seltskond. Eks moel on see ka arusaadav. Üksinda rändav naisterahvas peab kahjuks sügavalt kaaluma kellega ja kuhu ta laagrisse jääb.

Vahetult peale vapra ränduri lahkumist saabus üks paarike, kes meie jutukat seltskonda ei peljanud. Söödsime neil tänutäheks kõhud kenasti täis. Meie menüü pani neid muidugi veidi imestama, sest õhtusöögiks oli matka kohta ebatavalised grillvorstid, hapukoore-tomati-kurgi salati ja kartulipudruga. Kes see ikka jõuab lõpmatuseni konserve ja pulberkastet süüa.

Kuna me oleme ikkagist jalkafännid, siis asusime telefonist Kalju-Tammeka mängu vaatama, mille me mõnusa 2:0 skooriga võidsime. Pidu võis alata! Tähistamisi oli erinevaid. Kes läks kargesse jõkke sõpru veega pritsima, kes trimpas sõpradega metsajooki, kes ehitas endale eriliselt tuusa vedelemise pesa..

Kõik see oli vahva ja tore, aga lahendamata oli jätkuvalt küsimus: mis edasi? Meil oli oma tegelikust ööbimiskohast 10 kilomeetrit puudu. Kui me nüüd laagrisse jääksime, siis lisaksime järgmisele päevale automaadselt pinutäie kilomeetreid otsa. Vaidlused olid tulised, aga päädisid lõpuks paigale jäämisega, kuid samas pisukese plaanimuutusega. Põhiline argument jäämiseks oli, et ööbimiseks planeeritud Piusa lõkkekohas polnud veekogu. Väljas oli palav ning mingit leevendust ei tõotanud ka järgmine päev tuua. Lisaks oli praegune paik väga-väga kena.

Lisakilomeetrite probleemi lahendasime lihtsalt: saadsime OruxMapi koos RMK rajaga teenitud puhkusele ja lasime GoogleMapsil kõikse otsema tee Värskasse tõmmata. Tulemuseks sama kilometraaž, mis originaalis olema pidi. Kuna järgmise päeva õhtul pidi meil ka suurem lõpupidu tulema, siis sobis lihtsam rada meile maru hästi. Kodust neid ridu kirjutades võib tagantjärgi tõdeda, et tegemist oli maru aruka otsusega.

Populaarsed postitused sellest blogist

Rattaseiklus 2: TEINE PÄEV

Teine päev algas Peipsi kaldal, Karjamaa telkimisplatsil. Nii kui silmad avasime saime aru, et see tuleb üks tore päev! Õhk oli soe, tuul oli vaibunud ja päike paitas meid oma soojendavate kiirtega! Ees ootas meid sõit mööda siledat asfaldit, mida palistamas Peipsi äärsed sibulakülad!

PR21 Esimene päev: kohaneme

Järjekordne veider aasta oli omadega suves ja see tähendas, et pinutäis roosade vestidega tegelasi kiheles Eestimaa peale ratastel veiderdama. Mullu sai lõunas latt organiseerija jaoks ebamugavalt kõrgele upitatud ja 21. aasta ei saanud kuidagi hõbemedalistiks jääda. Siinkirjutaja siis pusis ja pusserdas ning pikapeale formuleerus plaan, kuidas võiks välja näha üks järjekordne meeli ülendav pedaalidesõtkumine.

PR19 Menüü

Söök on matka oodatuim osa. Kehv söök võib pooleks päevaks tuju lurri keerata. Oma menüü koostamisel lähtusime põhimõttest, et oleks enam-vähem kõigile suujärgi ja lihtne valmistada. Maitsev ka muidugi. Sättisime oma raja nii, et iga päev ikka üks pood tee peale jääks. See võimaldas menüüsse kirjutada tooraineid mida pikemate proviandipausidega matkal väga kasutada ei saaks. Samas on enamike neist võimalik ka asendada või üldse ära jätta. Näiteks panna sulajuustu asemel lihtsalt rohkem piimapulbrit. Koguseliselt järgisime põhimõtet, et parem jääb üle kui puudu. Mingit tohutut ülejääki siiski ei jäänud ja sellegi sõi lõpuks matkasiga ära. Seega on järgnevad kogused suhteliselt adekvaatsed täismeestel kõhu täis saamiseks. Seljanka

PR21 Kolmas päev: Vormsi

Pantrite seiklused peresõbralikus kämpingus algasid hommikul traditsioonilise pudruküpsetamisega. Seekord oli menüüs manna. 17 inimese portsioni jaoks vee üles soojendamisest sai tõeline katsumus. Kogu kämpa peale oli üks pliit ja see andis vähem sooja välja kui kustunud küünal. Lõpuks sai veekeedukannude abil mingi ime läbi pudru ikka valmis meisterdatud.

PR21 Teine päev: äge!!

Hommikul oli tunne hea. Miskit head oli õhus. Mis, see jäi veel selgitamisele. Matkal on hea tuju vundamendiks lisaks klappivale seltskonnale ka õigel ajal punni söödud punud. Loputasime maasikamoosiga karneeritud neljaviljahelbed lahustuva kohviga alla. Peale kütsime merevaiguga sepikut. Eelmine päev oli kuupaistel sündinud uus retsept tänaseks lõunaks ja seetõttu jäid Nõvalt toodud poolsuitsuvorsti kangid veel oma etteastet ootama.

PR20 Kolmas päev: pidu ja pillerkaar

Nagu lugupeetav lugeja mäletab, siis kolmas päev pidi meil tulema rattasõidu poolest kergem. Teate mis? Tuligi! Kõigepealt pidime me muidugi liivaselt Härmalt ära saama ja nagu Andrese luurendmed ütlesid, siis "liivaorgiat" pidi veel paar kilomeetrit olema. Neid põhjalike teadmisi kogus ta tänu seigale, et pani eelmine päev meie eest liduma ja kui me poleks talle Härmast helistanud, siis oleks ilmselt Petserisse välja põrutanud. See oli talle siis kolmas kord lähima 12 tunni jooksul liivaorgias osaleda.

PR19 Kolmas päev, äge

Vaatamata emotsioonidest tulvil õhtust oli uni magus. Tegime terrassi kõrval mannaputru ja naised valmistasid võikusid. Eelmisel õhtul ja kõnealusel hommikul toimus meil päris mitu muudatust koosseisus. Grupi noorem liige Sten viidi laupäevasele rattavõistlusele ja asemele toodi tema õde Madeleen. Seoses pere jaaniplaanidega lahkus meie tubli kokapoiss ja nõgestelangetaja Tauno. Õhtul saabusid ka Pille ning Kertu. 12 asemel oli meid nüüd 13 ja maskuliinsuse protsent langes sajalt 76 protsendini.

Rattaseiklus 2: ESIMENE PÄEV

Päev algas nagu meie seiklustel ikka tavaks - Balti Jaamas! See kord olime eelmisest targemad ja tulime varakult platsi! Varasem ärkamine tasus ära, sest vaatamata tööpäeva hommikule sai rong korralikult täis! Poleks me oma killavooriga peale mahtunud, oleks järgmine Narva Rong alles õhtul läinud! Tahaks siinkohal eraldi ära märkida Elron konduktorid, kes olid äärmiselt abivalmid! Alustuseks nad viitasid asjaolule, et kaks meie ratastest asuvad alas, kust meie peatuses välja ei saa, siis hoidsid rongi Jõhvis nii kaua kinni, kuniks me need läbi platvormi teise vagunisse said, lõpuks palusid rongijuhil Vaivaras nii kaua oodata, kuni meie rasked rattad kõik kenasti perroonil olid! Äitähh! Vaivaras jaotasime proviandid ja põrutasime teele! Algus oli suhteliselt sündmusetu, kui välja arvata vastikult kõva tuul, mis täpselt vastu puhus! Kuid pärast kummalist ja pool mahajäetud Viivikonna asumit hakkas huvitavaks kiskuma!