Otse põhisisu juurde

PR19: Rattamatka üldvarustus

Kui mõned teemad tagasi sai lahatud matkalise varustust, siis seekord piiluks matkajuhi rattakotti. On ju ta ülesanne vaadata, et matk kulgeks võimalikult sujuvalt ja takistuste teele ilmumisel need ka lahendatud saaksid. Seega leiame tavapäraste sokkide ja hambaharjade kõrval sealt ka kraami mida teiste matkakaaslaste kotist naljalt ei leia.

Remondikomplekt

Rattamatka lahutamatuks komponendiks on tehnika, aga sel on komme aeg-ajalt katki minna. Kuigi siinkirjutaja keelitab matkalisi, et nood oma kaherattalised põhjalikult ennem matka üle vaataksid, siis ootamatusid võib tulla ka värskelt hooldusest tulnud velodega. Samuti on mets armutu mõndade rattalisade vastu. Ühel hetkel võid ennast leida laiali lagunenud pakiraamiga tee pealt ja aru saada, et selle tagasi kokku panemiseks vajalikud vidinad on tõenäoliselt jäädavalt mööda metsa laiali pudenenud. Päris rattatöökoda endaga kaasas vedada pole otstarbekas, aga levinumate viperuste tohterdamiseks on ennast võimalik varustada järgnevaga:



  • rehviparanduskomplekt
  • rehviheeblid
  • universaaltööriist
  • rattavõtmete komplekt
  • kodaravõti
  • karbitäis polte, mutreid, seibe ja kruvisid
  • nipukad
  • isoleerteip
  • "MacGyver"-i teip
  • ketiparandustööriist
  • ketiõli

Esmaabi

Kuna rattamatk kulgeb tsivilisatsioonist veidi eemal ja abi saabumine võib aega võtta, peaksid matkalised olema valmis esmase abi ise osutama. Esmaabi paki võib muidugi ka valmis kujul poest osta, aga mulle isiklikult meedib see ise komplekteerida.

Kõige suurem peavalu oli leida sobiva suurusega kott kuhu vajalikud vahendid sisse panna. Kaubanduses olevad on kas liiga suured või liiga väikesed. Peale mõningat ringivaatamist õnnestus AliExpressist saada sobiv kott mõõtudega 25*18*8cm. Kui kott leitud, siis pold muud kunsti kui sammud apteegi poole seada. Reeglina saab kõik vajaliku ühest kohast, ainus veidi defitsiitsem kaup on haavasulgur teibid. Need on sellised peenikesed teibiribad, mis aitavad lõikehaava kokku tõmmata, kui medõde koos niidi ja nõelaga pole parasjagu käepärast. Esmaabi koti sisu on järgnev:


  • erinevat mõõtu haavasidemed (venivad, mitte nn vanakooli marlekad)
  • haavasulgurteibid
  • haavapuhastus vedelik
  • desifintseeriv vedelik
  • vedelik põletuse leevendamiseks
  • puugitangid
  • teip
  • väikesed veekindlad plaastrid
  • suured riidest plaastrid
  • elastiksidemed
  • marker kellaaegad jm märkimiseks
  • riidelõikus nuga
  • kaelalahas
  • kummikindad

Tabletid

Metsas võib teinekord erinevaid ihuhädasid ette tulla millele just plaastrit peale ei pane. Selleks tarbeks on hea väikene tabletivaru kaasa haarata.

  • Ibumax valu vaigistamiseks
  • Paratsetamool väikse palaviku jaoks
  • Söetabletid, probiotikumid, Espumisan ja Gasec kõhu hooldamiseks
  • Melatoniini tabletid neile kel harjumatu keskkond ja telgipartnerid ei lase unel tulla

Vahendid toidu valmistamiseks



Söömine on matka oodatuim osa ja toitu valmistamiseks on vaja üht-teist endaga kaasa vedada. Matkatoidu tegemise juures kõige olulisem komponent on pott. Selle suurus sõltub matkaliste arvust, levinud rusikareegel on 0.5L inimese kohta + väikene keemisvaru. Mida rohkem on varu seda mugavam on toitu valmistada, aga samas kasvab ka kaasas veetava varustuse kaal. Meie 2019 aasta Rattaseiklusel on tipphetkel 14 inimest ja otsisime endale selleks tarbeks 10 liitrise poti. Pealtnäha lihtne ülesanne osutus üllatavalt keerukaks ettevõtmiseks. Nimelt on induktsioonpliitide võidukäiguga poelettidelt kadunud õhukese põhjaga potid. Ainus võimalus endale pott leida on kammida müügiportaale ja nõuka-aegse kolaga tegelevaid Facebooki kommuune. Lõpuks näkkaski meil ENSV Turg nimelises Facebooki grupis, kus kuulutuse peale reageerisid mitu inimest, kel oli erinevat mõõtu alumiiniumpott jõude seismas. Nädal ennem väljasõitu sai üks meie grupiliikmetest ka ühe õige 10 liitrise roostevaba lõkkepoti laenuks. Alumiiniumpott läks seepeale reservi.
  • pott
  • pann (pannkookide valmistamiseks)
  • pannilabidas (tragimad teevad metsas ise, laisemad veavad kaasas)
  • priimus kordadeks kui lõket teha ei saa
  • priimusegaas

Navigatsioonivahendid

Matk võib kiirest lurri minna, kui sa ühtäkki leiad ennast metsast eksinuna. Selle vältimiseks tuleb end navigatsiooni osas põhjalikult ette valmistada. Eelnevatel matkadel on mul olnud suisa kolm iseseisvat navigeerimissüsteemi, millest viimane on klassikaline kaart ja kompass. Seekord tõenäoliselt panustan ainult elektrooniliste navigeerimisseadmete peale.


  • Garmin eTrex 30 käsi GPS, rattakinnitusega. Sees on Eesti topograafiline kaart ja Google Mapsist välja imporditud rajajoon koos sihtkohtade punktidega. Suur pluss seadme puhul on see, et seda ei pea laadima. Piisab, et igaks päevaks võtad kaks AA patareid kaasa, mis peavad kenasti õhtuni vastu. Miinuseks võib tuua ekraani kehvema loetavuse kui tänapäeva nutitelefonidel.
  • Samsung Galaxy S7 nutitelefon koos QuadLock kiirkinnitusega. Navigatsiooniks kasutan OruxMaps nimelist tarkvara, kuhu impordin GooleMyMapsist raja ja punktid. Saab kasutada ka klassikalist GoogleMapsi, aga levi puudumisel jääb too kaardi laadimisel jänni. Muidugi on võimalik ka kaarte eellaadida, kuid Orux tundub antud ülessandeks mugavam. Sel korral tekkis mõte ka oma matka reaalajas träkkida. Peale mitme eri tarkvara väljapraakimist jäin LocatoWeb nimelise äpi juurde. Uue tripi alustamisega genereeritakse sulle link veebikaardile, kust sõbrad-tuttavad saavad su edenemisele kaasa elada. Suure plussina võib träkkimist stoppida ja uuesti startida ilma, et äpp uut rada alustaks.
  • Xiaomi 10000 Power Bank Pro. Kuna GPS ja sellega seotud rakendused on päris head energiaröövlid ning metsas pistikupesi pole, siis asendamatu abimees on korralik akupank. Hea nipp on valida endale selline akupank mis on keskmise nutitelefoni mõõtu. Sel juhul saad suvalisest telefonitarvikute letist talle ümbrise ja rattakinnituse soetada. 

Muu

  • matkakirves
  • oksasaag
  • pipragaas (kurjade koerte ja võõraste joodikute tarbeks)
  • pea- ja taskulamp
  • nöör
  • pesulõksud

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Rattaseiklus 2: TEINE PÄEV

Teine päev algas Peipsi kaldal, Karjamaa telkimisplatsil. Nii kui silmad avasime saime aru, et see tuleb üks tore päev! Õhk oli soe, tuul oli vaibunud ja päike paitas meid oma soojendavate kiirtega! Ees ootas meid sõit mööda siledat asfaldit, mida palistamas Peipsi äärsed sibulakülad!

PR21 Esimene päev: kohaneme

Järjekordne veider aasta oli omadega suves ja see tähendas, et pinutäis roosade vestidega tegelasi kiheles Eestimaa peale ratastel veiderdama. Mullu sai lõunas latt organiseerija jaoks ebamugavalt kõrgele upitatud ja 21. aasta ei saanud kuidagi hõbemedalistiks jääda. Siinkirjutaja siis pusis ja pusserdas ning pikapeale formuleerus plaan, kuidas võiks välja näha üks järjekordne meeli ülendav pedaalidesõtkumine.

PR19 Menüü

Söök on matka oodatuim osa. Kehv söök võib pooleks päevaks tuju lurri keerata. Oma menüü koostamisel lähtusime põhimõttest, et oleks enam-vähem kõigile suujärgi ja lihtne valmistada. Maitsev ka muidugi. Sättisime oma raja nii, et iga päev ikka üks pood tee peale jääks. See võimaldas menüüsse kirjutada tooraineid mida pikemate proviandipausidega matkal väga kasutada ei saaks. Samas on enamike neist võimalik ka asendada või üldse ära jätta. Näiteks panna sulajuustu asemel lihtsalt rohkem piimapulbrit. Koguseliselt järgisime põhimõtet, et parem jääb üle kui puudu. Mingit tohutut ülejääki siiski ei jäänud ja sellegi sõi lõpuks matkasiga ära. Seega on järgnevad kogused suhteliselt adekvaatsed täismeestel kõhu täis saamiseks. Seljanka

PR20 Teine päev: käpuli

Hommik Kirikumäel pakkus lisaks maalilisele järvevaatele ka humoorikat meelelahutust, kui vennad Tarmo ja Tauno vaidlesid kes on rohkem süüdi, kas üks kes metsaonni täis peeretas või teine kes hapniku saamiseks ukse lahti jättis ja kõik järve sääsed sisse lasi. Nagu sedalaadi vaidluste puhul kombeks, siis lõpuks oli kumbki osapool veel rohkem oma seisukohas veendunud ja lõpliku otsust pealtvaatajad ei saanudki. Lõpuks vennad lõpetasid tulutu diskussiooni ja hakkasid matkaliste rõõmuks hoopis putru keetma.

PR21 Kolmas päev: Vormsi

Pantrite seiklused peresõbralikus kämpingus algasid hommikul traditsioonilise pudruküpsetamisega. Seekord oli menüüs manna. 17 inimese portsioni jaoks vee üles soojendamisest sai tõeline katsumus. Kogu kämpa peale oli üks pliit ja see andis vähem sooja välja kui kustunud küünal. Lõpuks sai veekeedukannude abil mingi ime läbi pudru ikka valmis meisterdatud.

PR20 Kolmas päev: pidu ja pillerkaar

Nagu lugupeetav lugeja mäletab, siis kolmas päev pidi meil tulema rattasõidu poolest kergem. Teate mis? Tuligi! Kõigepealt pidime me muidugi liivaselt Härmalt ära saama ja nagu Andrese luurendmed ütlesid, siis "liivaorgiat" pidi veel paar kilomeetrit olema. Neid põhjalike teadmisi kogus ta tänu seigale, et pani eelmine päev meie eest liduma ja kui me poleks talle Härmast helistanud, siis oleks ilmselt Petserisse välja põrutanud. See oli talle siis kolmas kord lähima 12 tunni jooksul liivaorgias osaleda.

PR21 Teine päev: äge!!

Hommikul oli tunne hea. Miskit head oli õhus. Mis, see jäi veel selgitamisele. Matkal on hea tuju vundamendiks lisaks klappivale seltskonnale ka õigel ajal punni söödud punud. Loputasime maasikamoosiga karneeritud neljaviljahelbed lahustuva kohviga alla. Peale kütsime merevaiguga sepikut. Eelmine päev oli kuupaistel sündinud uus retsept tänaseks lõunaks ja seetõttu jäid Nõvalt toodud poolsuitsuvorsti kangid veel oma etteastet ootama.

PR19 Kolmas päev, äge

Vaatamata emotsioonidest tulvil õhtust oli uni magus. Tegime terrassi kõrval mannaputru ja naised valmistasid võikusid. Eelmisel õhtul ja kõnealusel hommikul toimus meil päris mitu muudatust koosseisus. Grupi noorem liige Sten viidi laupäevasele rattavõistlusele ja asemele toodi tema õde Madeleen. Seoses pere jaaniplaanidega lahkus meie tubli kokapoiss ja nõgestelangetaja Tauno. Õhtul saabusid ka Pille ning Kertu. 12 asemel oli meid nüüd 13 ja maskuliinsuse protsent langes sajalt 76 protsendini.

Rattaseiklus 2: ESIMENE PÄEV

Päev algas nagu meie seiklustel ikka tavaks - Balti Jaamas! See kord olime eelmisest targemad ja tulime varakult platsi! Varasem ärkamine tasus ära, sest vaatamata tööpäeva hommikule sai rong korralikult täis! Poleks me oma killavooriga peale mahtunud, oleks järgmine Narva Rong alles õhtul läinud! Tahaks siinkohal eraldi ära märkida Elron konduktorid, kes olid äärmiselt abivalmid! Alustuseks nad viitasid asjaolule, et kaks meie ratastest asuvad alas, kust meie peatuses välja ei saa, siis hoidsid rongi Jõhvis nii kaua kinni, kuniks me need läbi platvormi teise vagunisse said, lõpuks palusid rongijuhil Vaivaras nii kaua oodata, kuni meie rasked rattad kõik kenasti perroonil olid! Äitähh! Vaivaras jaotasime proviandid ja põrutasime teele! Algus oli suhteliselt sündmusetu, kui välja arvata vastikult kõva tuul, mis täpselt vastu puhus! Kuid pärast kummalist ja pool mahajäetud Viivikonna asumit hakkas huvitavaks kiskuma!